De laatste dagen ...

26 november 2011 - Cozumel, Mexico

Zaterdagmiddag 17:30u. Frank en ik zitten nu bij het zwembad achter het tablet. En als het goed is hebben pa en ma net weer Indonesian High Tea gehad, terwijl van een theatershow genoten. Alweer de laatste dag en nacht op het schip. Zondag komen we aan in Fort Lauderdale om spijtig genoeg de back-home reis te aanvaarden. Gisteren zijn we de gehele dag in Mexico geweest, eerst op het eiland Cozumel en daarna 2.5 uur heenreis naar de Coban Ancient Mayan Ruins met onder andere de piramide van Noch Mul. Die we ook noch beklommen hebben, na eerst uren gelopen te hebben door de Mexicaanse jungle. Onze gids was een echte Maya (hij vond dat ik zijn zuster zou kunnen zijn). Hij wist heel veel te vertellen over de Mayas, maar ook de Tolteken, Aztecen en andere indianenstammen die daar door de eeuwen heen gewoond hebben. Hun cultuur, de tempels en natuurlijk de Maya calender die als "eindtijd" 21-12-2012 heeft (heb de stenen kalender uiteraard gefotografeerd). Het uitzicht vanaf de top van de piramide was adembenemend (en we hadden al zo weinig adem over van de klim naar boven in de verzengende hitte). Toch maakte het uitzicht alles goed, je keek wijds over de jungle heen. Dat was een heel speciale ervaring daarboven. Wie weet wat ze daar vroeger allemaal uitspookten. De gids sprak inderdaad over mensenoffers aan de goden (kosmonauten). De afdaling was nog moeilijker, best wel gevaarlijk en eng. Maar ben ondertussen die-hard geworden. Daarna weer door de jungle lopen en weer 2.5 uur bus en boot terug naar Cozumel. Daar aangekomen hadden we nog 1.5 uur voor het schip vetrok en ondanks onze honger (nou ja, trek) taxi gepakt om tweede Starbucks mug te scoren. Wat je allemaal niet over hebt voor je "beloved ones"!